Varm smörgåstårta

På lördag kväll ska vi ha gäster och då hade jag tänkt bjuda på varm smörgåstårta. Igår testgjorde jag den för att jag aldrig har gjort varm smörgåstårta innan. Det blev kanongott!
Detta är min mammas egenpåhittade recept samt min egna version av en vegetarisk variant. Jag själv är alltså vegetarian sedan 11 år tillbaka så det kommer sällan finnas massa köttrecept i den här bloggen, så håll till godo för idag är ett undantag :)



Detta behöver du till 4 personer:
24 st vitt fransbröd + smör
Fyllning:
1 purjolök
5 dl creme fraiche
300 g skinka
salt och peppar

Topplager:
2 äggvitor
1 äggula
1 msk senap
1/2 dl majonäs
100 g riven ost (valfri, men inte för stark)
3-4 tomater
pizzakrydda

Hacka purjolök och fräs ihop med skinka, låt svalna. Blanda sedan med creme fraiche, salt och peppar.
Om man vill kan man skära av kanterna på fransbrödet för att det inte ska bli en seg kant, men det är valfritt. Bred alla brödskivor utom 6 st (som ska vara till locket) med vanligt bordssmör. Lägg 6 skivor på en plåt och bred på hälften av fyllningen, lägg nytt lager med bröd och ytterligare ett lager med fyllning. Nu är det dags att lägga på locket, de 6 skivor utan smör.



Vispa 2 äggvitor till hårt skum. Vänd försiktigt ner äggula, senap, majonäs och riven ost.
Bred sedan ett tunnt lager över smörgåstårtan. Dekorera med skivade tomater och pizzakrydda.



Grädda mitt i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.



När smörgåstårtan har fått en gyllen färg som det här är den färdig.
Servera tillsammans med en fräsch sallad, gärna innehållande rödlök och fetaost.

För att få den här i ett vegetariskt alternativ så byt endast ut skinkan emot en halv påse "vegetarisk bacon", finns att köpa i de flesta frysdiskar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0