MVC - fortfarande tvärläge

Besöket på MVC igår gav en ordentlig tankeställare. Bebisen ligger på tvären, fortfarande. Men riktigt hur den ligger kunde läkaren inte säga. Bara att varken huvud eller rumpa har "åkt ner". Enligt henne är chansen också ganska liten att den vänder på sig självmant nu när det har gått så lång tid och förmodligen är inte ens min livmoder utvecklad till att ha plats för att den ska ligga på längden...

På fredag har jag ännu ett besök på MVC (det är ett himla spring) och har bebisen inte vänt på sig då så bokas en tid för vändningsförsök. Detta är för mig blandade känslor. Att två läkare försöker vända på bebisen i min mage är något jag inte vill. Dels för att man har hört skräckhistorier kring hur obehagligt det är och hur ont det kan göra. Men även att jag vet att bebisen i magen inte gillar när folk är och trycker och buffar på den. Varje gång jag varit inne för lägeskontroll har den blivit stressad och knappt rört sig på två dagar efteråt. Så jag vill inte att någon bråkar ännu mer med den. Och till sist, det är inte ens stor chans att det funkar.
Vad gör man?
Jag frågade läkaren om man kunde vägra ett vändningsförsök... Hon tittade konstigt på mig och berättade vilka faror ett kejsarsnitt kan innebära för både mig och barnet.

Nu vet jag varken ut eller in och känner obehag inför i princip allt :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0