Medelhavsgratäng med vegetarisk schnitzel el. kassler

Tänkte lägga ut receptet på det jag lagade till middag igår. Nämligen Medelhavsgratäng med vegetarisk schnitzel. (Eller skivad stekt kassler om man äter kött).
Detta receptet är från början från tv-programmet "halv åtta hos mig", fast jag har ändrat lite i det. Gjort en del förbättringar enligt mig.

4 personer
Detta behöver du:



1 kg potatis
1 gul lök
1 grön paprika
8 soltorkade tomater i olja
150 g fetaost (arlas apetina)
4 dl vispgrädde (ev. en skvätt mjölk)

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen och löken tunt.
Kärna ur och strimla paprikan.
Dela tomaterna i bitar.
Smula sönder fetaosten.
Smöra en ugnssäker form.
Lägg lager av potatis, lök, paprika, tomater och smulad fetaost och salta och peppra mellan varven.



Häll över grädde och grädda i ugnen på nedersta falsen cirka 45-60 minuter.
Häll på mjölk om det ser torrt ut.



Egentligen ska man servera med en grönsallad till, men det var ju bara måndag igår, så det fick bli lite enkelt utan sallad. Gott var det iallafall!



Tips: Det fungerar utmärkt att frysa gratängen eller att ha med den som matlåda till jobbet. Min man uppskattade den på lunchen idag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0